• Door Bauke Wolters

Bij Van de Groep & Olsthoorn hebben we de goede gewoonte om zeker een keer per jaar samen te zitten en na te denken over wie we zijn en wat we willen doen, onze sterke en zwakke punten enzovoort. Noem het “even op de hei zitten”. Dit jaar hebben we een heel originele invalshoek gekozen.

Begeleid door een sporter-marketingbureau hebben we een hele dag kennis gemaakt met maatschappelijke en technologische trends, toekomstverwachtingen en de visie van diverse sprekers daarop. Een aantal trends zijn inkoppers: toenemend gebruik van social media, nieuwe privacywetgeving (AVG) en automatische matching-tools. Andere zaken zijn herkenbaar als je er even over nadenkt: fulltime werken voor één werkgever en een levenslang dienstverband zijn uitzonderingen geworden bij de jongere generaties. Flexibiliteit, eigen verantwoording en veel variatie komt daarvoor in de plaats. En dat is goed zo: “tijden veranderen en wij veranderen met hen”, sinds de Romeinen wordt dit in vele varianten gezegd.

Onderdeel van onze heisessie was ook het zelf interviewen van TU-masterstudenten over hun verwachtingen van een baan of werkgever. Naast grenzeloos optimisme (hoort bij de leeftijd) wisten de meeste studenten (van de ca. 25) heel goed wat ze wilden. En dat brengt mij tot de titel van dit stuk.

Wij zoeken voor onze opdrachtgevers kandidaten; daarvoor stellen we na een uitgebreide intake, in overleg met de werkgever een bedrijfs-, functie- en kandidaatsprofiel op. Daarmee gaan we aan de slag om de best passende kandidaat te vinden. Op basis van het cv en een uitgebreid interview beoordelen we de geschiktheid en vervolgens neemt het proces zijn verdere loop. Maar wat ons raakte in de gesprekken was dat de studenten (lees: nieuwe werknemers) zeer kritisch zijn op de werkgever. Een flitsende website met kreten als doorgroeimogelijkheden en duurzaamheid is niet voldoende. Referenties, cases, bewezen prestaties en authenticiteit, dát is het.

Gelukkig kunnen wij met onze decennialange ervaring vrij vlot inschatten of een match op papier ook een match in werkelijkheid kan worden. Wij zijn ook goed in staat om een werknemer te vertellen waarom hij bij deze werkgever zou moeten gaan werken (of juist niet), maar de werknemer vormt ook zijn eigen mening gebaseerd op andere bronnen, die tegenwoordig makkelijk vindbaar en benaderbaar zijn. Iedereen kan googelen.

“Het zou een goed idee zijn als de werkgever zichzelf ook als kandidaat ziet: waarom zou de werknemer hier willen werken?”

Wie is dan de kandidaat? Ja, de werknemer is in eerste instantie kandidaat: uiteindelijk betaalt de werkgever zijn salaris, maar het zou een goed idee zijn als de werkgever zichzelf ook als kandidaat ziet: waarom zou de werknemer hier willen werken? Klopt de glimmende website met de droevige werkelijkheid? Krijgt de werknemer in de verschillende gespreksrondes een consistent verhaal over het bedrijf te horen? Kloppen de doorgroei- en opleidingsmogelijkheden of is dat een zeldzaamheid? Zijn de werktijden wel écht flexibel of word je erop aangekeken als je eens thuis wilt werken? En ook hier geldt: een ex-werknemer die op social media of Glassdoor een –al dan niet terecht- verhaal verspreidt over de misstanden bij het bedrijf krijgt meer aandacht dan mensen die er al 10 jaar met plezier werken. Slecht nieuws krijgt nu eenmaal meer aandacht dan goed nieuws.

“De beste werknemer-kandidaten kiezen voor de beste werkgever-kandidaten”

Wij hebben door de heisessie weer nieuwe ideeën gekregen om onze bemiddelaarsrol nóg beter te spelen. Voor de werkgevers geldt: zeker in deze werknemersmarkt móet u erover nadenken hoe uw profiel ervaren wordt in de markt. Zoals u elke kandidaat googelt, googelt elke kandidaat uw bedrijf. De beste werknemer-kandidaten kiezen voor de beste werkgever-kandidaten, niet meer andersom zoals vroeger. En wij helpen graag bij het vinden van de juiste match.