• Blog Gertjan van de Groep

Heeft u binnen uw organisatie te maken met strategisch belangrijke zaken die maar niet van de grond komen, of mist u specifieke ervaring en kennis die u niet standaard in huis heeft en hoeft te hebben? In dat geval biedt een Interim Manager uitkomst. Zoals u kunt lezen in de blog van Bas Dorsman: “Wanneer is het tijd voor Interim Management?”, biedt een Interim Manager in veel gevallen een grote meerwaarde voor organisaties. Zowel bij momenten van herstel als groei en ontwikkeling. 

Maar wat maakt een Interim Manager nu precies succesvol? En waar letten wij op bij het vinden van de passende Interim Manager voor onze opdrachtgevers? Op basis van onze ervaring en het herkenbare onderzoek naar ‘Succesvol interim management’ van Jaap Schaveling, deel ik hier graag de 9 succesfactoren die wij zien voor goed Interim Management en een tevreden opdrachtgever:

  • Ervaring en kennis in uw markt, techniek, en product

Deze factor spreekt voor zich, vind ik zelf. Een Interim Manager moet jarenlange ervaring hebben in uw markt, met uw specifieke techniek(en) en het product. Alleen met zware inhoudelijke expertise kun je in een project daadkrachtig optrekken met het management en zaken op strategisch niveau verbeteren.

  • Evenwichtige, daadkrachtige persoonlijkheid

Een goede Interim Manager is rustig en beheerst, maar ook daadkrachtig, bovenal in stressvolle situaties. Het is iemand die al eerder met dit bijltje heeft gehakt, die veel organisaties van binnen heeft gezien en niet zo snel meer schrikt van wat hij tegenkomt.

  • Bewust van organisatiepolitiek en zowel bekwaam in macht als in sociale vaardigheden

Een goede verandermanager is als een vis in het water in verschillende soorten organisaties. Hij heeft snel door hoe de hazen lopen en maakt daar constructief gebruik van. Daarnaast weet een goede Interim Manager op sociaal niveau veel te bereiken met zijn team en andere werknemers binnen de organisatie. Altijd oprecht, transparant en met het einddoel van de opdracht voor ogen.

  • Opdracht afbakenen, maar wel benaderen als verbeterproject van de gehele organisatie

Een goede Interim Manager probeert in het eerste gesprek met een opdrachtgever gelijk tot de kern te komen. Wat is het dieper gelegen probleem? Wat gaat er fout of gebeurt nu nog onvoldoende? En wat zijn de manieren om dit te verbeteren? Vanuit deze focus zoomt de Interim Manager langzaam uit naar de gehele organisatie om te zien hoe dit specifieke probleem als onderdeel van de grotere organisatie aangepakt kan worden.

  • Een goede klik en heldere afspraken tussen Interim Manager en opdrachtgever

Alles valt of staat met een goede persoonlijke klik. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 70% van de beslissing van een opdrachtgever gebaseerd is op deze klik. Wij kunnen fantastische Interim Managers introduceren met een ervaring en achtergrond die 100% aansluit bij de wensen van de opdrachtgever, maar als de Interim Manager niet past bij de organisatiecultuur en de persoonlijke manier van werken van de opdrachtgever wordt de opdracht nooit een succes. Daarom blijkt het bieden van keuze via ons bureau voor opdrachtgevers van toegevoegde waarde.

  • Een diagnose van de opdracht

Een opdracht wordt niet klakkeloos overgenomen door de Interim Manager. Eerst moet goed worden gekeken naar de toedracht, de omstandigheden en andere factoren. Want als je een probleem wilt oplossen binnen een organisatie, moet je wel zeker weten wat precies het probleem is.

  • Een gedegen plan van aanpak met heldere afspraken en evaluatiemomenten

Dit geeft vanaf het begin van de opdracht een goed beeld van de aanpak. Met realistische doelen, KPI’s en tijdframes.

  • Heldere afsluiting van de opdracht met evaluatie en overdracht

Een Interim Manager is pas succesvol geweest als een aantal jaren na dato de wijzigingen die toen in de bedrijfsvoering zijn toegepast nog van toegevoegde waarde blijken. Borging en kennisoverdracht zijn cruciaal bij het succesvol afsluiten van een interim periode.

  • Een goede Interim Manager verdient zichzelf terug

Kostenbesparing is een belangrijke reden voor organisaties om een Interim Manager in te zetten. Hoewel soms wordt opgekeken tegen de kosten van het inzetten van een Interim Manager, blijkt in de praktijk altijd weer dat de juiste Interim Manager zijn geld ruim terugverdient voor de opdrachtgever.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden waarop een Interim Manager ook uw organisatie kan versterken? Neemt u dan contact op via 0346 – 87 00 20 of info@vandegroep.nl. Wij denken graag met u mee over de mogelijkheden van Interim Management voor uw organisatie.

Gertjan van de Groep
Managing Director