• Blog van Dominique Hommes

Elke kandidaat is uniek. Dat staat buiten kijf. Wanneer wij kandidaten spreken komen we niet alleen een grote verscheidenheid aan ervaringen tegen, ook de persoonlijkheid, levenservaring en leiderschapsstijlen maken iedere kandidaat uniek.

Helaas, is dat uit de vele cv’s die wij tegen komen niet altijd direct duidelijk. Onderzoek in onze database van ruim 30.000 cv’s vertelt ons dat ruim 25% van de personen een “people manager” is, meer dan 20% is een “teamspeler”, ruim 17% omschrijft zichzelf als “gedreven”, 8.5% is “flexibel”, samen met 7,5% die “betrouwbaar” is. En dan nog een opvallende: naar het schijnt is 7% een “geboren leider”.

Wanneer u beschikt over deze en andere kwaliteiten, dan is het natuurlijk belangrijk om ze kenbaar te maken. Maar als teveel mensen zichzelf op deze manier omschrijven dan wordt het heel lastig voor onze consultants om het verschil te zien. Het verschil dat hem zit in u als persoon. En het is belangrijk om dat goed over te brengen.

Een herkenbaar merk

Het helpt hierbij om uzelf te zien als een uniek merk. Wanneer elk merk hetzelfde beweert dan heeft het geen onderscheidende waarde, dan kan het hoogstens concurreren op prijs. Er is een reden dat Apple in verhouding zoveel geld kan vragen voor een technisch vergelijkbaar product als dat van de concurrenten. De merkwaarden en daarmee de merkbeleving is anders. Dat is precies wat u ook bereikt wanneer u de tijd neemt om uzelf in de markt te zetten, of met een populair woord “branding” genoemd.

Dus wie zichzelf bekijkt als brand hoeft niet op de blaren te zitten. Slechte grappen daar gelaten, het helpt om te bedenken hoe u graag gezien wilt worden door anderen en in dit geval specifiek headhunters en opdrachtgevers. Steek dus tijd in het opzetten van uw cv. Zorg natuurlijk dat dit duidelijk, compleet en overzichtelijk is. Een opvallende en strakke vormgeving springt veel meer in het oog dan het klassieke cv zonder enige kraak of smaak. Zoek naar synoniemen om uzelf te beschrijven op een andere wijze dan anderen, maar pas daarbij natuurlijk op dat binnen de perken blijft en natuurlijk herkenbaar. De term “Managementninja” kan misschien toch maar beter “geboren leider” blijven bijvoorbeeld.

Een persoonlijk merk

Hoe zet u uzelf nu neer als een sterk merk? U kunt het beste beginnen bij uw eigen merk- en kernwaarden. Wat maakt u anders dan anderen? Wat vindt u belangrijk? Wat is uw leiderschapsstijl, wat zijn uw doelen en ambities? Neem dat als uitgangspunten.

Gebruik deze punten en maak een sterke elevatorpitch voor uzelf. Vertaal deze vervolgens naar een beschrijving in uw cv en op uw LinkedIn-pagina. Daarmee heeft u direct de belangrijkste middelen voor persoonlijke branding neergezet en een stevige basis neergelegd voor hoe u uzelf presenteert.

De volgende stap is dan uzelf sterk neerzetten tijdens een gesprek met een potentiële opdrachtgever of headhunter. Hier kunt u van tevoren al over nadenken zodat u een sterk verhaal klaar heeft staan dat neerzet wie u bent en wat u kunt. Maak hiervoor bijvoorbeeld gebruik van de uitgebreide vragenlijst die wij voor u hebben geformuleerd in onze uitgave “Klaar voor de volgende stap?”, die u gratis kunt downloaden op onze website. Aan de hand van deze vragen geeft u vorm aan uw eigen merkverhaal.

Het oog wil ook wat

Wanneer uw persoonlijk merk inhoudelijk staat is het tijd om te zorgen dat alles er netjes uit ziet. Onderdeel hiervan is uw presentatie tijdens een persoonlijke (of digitale) ontmoeting. Wanneer u kleding draagt waarin u zich goed in voelt straalt u dat uit, maar uiteraard moet het ook wel passen bij uzelf en uw gesprekspartner. Hier kunt u onze consultants overigens altijd over bevragen, zij zullen u aangeven wat past bij de specifieke opdrachtgever en de organisatie.

Daarnaast moeten ook uw middelen er goed uitzien. Zorg ervoor dat er geen taal- en/of typfouten te vinden zijn op uw cv of LinkedIn-pagina. Zorg ervoor dat beide goed gevuld zijn en alle benodigde informatie bevatten (hoe u dit zorgvuldig opzet kunt u ook terugvinden in onze uitgave “Klaar voor de volgende stap?”).

En zorg tot slot voor het eerder genoemde design van uw cv. Daar is tegenwoordig geen Photoshop of designopleiding meer voor nodig. Op onze website bieden wij een aantal templates aan die u gemakkelijk kunt invullen en aanpassen. Wilt u uw cv nóg meer eigen maken? Dan kunt u www.canva.com eens proberen, dit is een gratis online programma waar u makkelijk een design in elkaar zet, en er zijn honderden verschillende cv-designs te vinden die u kunt gebruiken.

Samengevat onderscheidt u zichzelf door aandacht te besteden aan wat u kunt, maar vooral ook aan wat u uniek maakt. Door dit helder te formuleren, origineel te zijn en aandacht te besteden aan hoe het oogt, heeft u een groot voordeel ten opzichte van uw concurrentie bij de zoektocht een nieuwe uitdaging.

Wilt u beginnen met uzelf onderscheiden? Download dan kosteloos onze uitgave “Klaar voor de volgende stap” via onze website. U vindt in deze uitgave een drietal artikelen waarin we adviezen op basis van onze eigen ervaringen delen die u helpen uw doelen te bereiken:

  • Een overzichtelijk en onderscheidend cv
  • Een compleet LinkedIn-profiel
  • Een effectief interview.

Ik wens u veel succes met het creëren van uw persoonlijke merk.