Doen waar we van nature goed in zijn: hoogwaardige service verlenen

Nieuws
  • Michel Hogervorst, Algemeen Directeur bij Abird

Tijdens zijn studie in Delft had Michel Hogervorst zijn vizier op de Formule 1 gericht. Hij was actief in een raceteam en liep stage bij een autoproducent. Toch zag hij uiteindelijk te weinig perspectief in de automotive industrie. Een rol als strategieconsultant bij Deloitte paste beter bij zijn nieuwsgierige aard. De dynamiek die hem daarbij aanvankelijk aansprak, zorgde na een tijdje ook voor onrust. Daarom stapte hij over naar verhuur-bedrijf Riwal. Hier kon hij een structurele bijdrage leveren aan de verdere professionalisering van dit Nederlandse familiebedrijf. Toen Van de Groep & Olsthoorn hem de functie van Algemeen Directeur bij branchegenoot Abird voorlegde, leek hij in eerste instantie niet geïnteresseerd. Het perspectief van een eindverantwoordelijke rol in een sector die hij inmiddels goed kende, trok hem over de streep. Samen met zijn team heeft hij nu direct invloed op het bedrijfsresultaat van Abird en kan hij vooral heel snel schakelen.
Het gangbare carrièrepad in de techniek sprak Hogervorst (34) niet aan. “Tijdens mijn stage bij een autobedrijf merkte ik dat het niet bevredigt om puur voor het inzicht een half jaar aan een specifiek motoronderdeel te werken. Ik miste een tastbaar resultaat. Daar ben ik te nieuwsgierig en te ongeduldig voor. Na een brede oriëntatie had ik het gevoel veel beter tot mijn recht te komen als strategieconsultant. Ik kwam terecht in een dynamische wereld met slimme en ambitieuze mensen die hard willen werken.”

Can do-mentaliteit

In essentie bestond het werk uit een bedrijf snel doorgronden en een plan of advies maken. Hogervorst was echter vaak al weer vertrokken voordat de resultaten zichtbaar werden. Dat veranderde toen hij zijn eerste stappen in de verhuurwereld zette met een consultancy-opdracht bij Riwal. “Een gaaf bedrijf met een heel tastbaar product. Ze verhuren en verkopen hoogwerkers. Bovendien heerste er een sterke can do-mentaliteit die hoort bij de Rotterdamse regio, waar ik zelf ook vandaan kom. Dit familiebedrijf had internationale ambities en wilde een professionaliseringsslag maken. Zij boden me de kans om niet alleen plannen te maken, maar ze ook concreet uit te voeren.”

Poten in de klei

Na twee jaar lag het bedrijf goed op koers. In die tijd bleek echter dat Hogervorst primair een interne consultant met eigen projecten was. “Ik wilde graag verbreden en meer klantcontact. De reactie van het management was typisch Rotterdams. Als ik dat wilde, moest ik wel nog veel leren. Ik had immers nog niet met m’n poten in de klei gestaan. Dat kon natuurlijk geregeld worden. Het voelde een beetje als de omgekeerde wereld toen ik alle facetten van het bedrijf alsnog ging ontdekken. Toch was het een uitdaging om een overall aan te trekken en zelf met hoogwerkers te werken. Zo ontdekte ik alle ins & outs van het verhuurproces; van expeditie en transport tot verhuur. Een prachtige leerschool.”

Munitie opbouwen

De klantkant kwam ook snel aan bod toen de functie van Operations Manager voor de Benelux-divisie onverwacht vrij kwam. “Door deze sprong in het diepe leerde ik begrijpen wat klanten belangrijk vinden. Verder ondervond ik wat er in het verhuurproces nog beter kan. Inzicht in voorraad en beschikbaarheid zijn bijvoorbeeld cruciaal om klanten snel te helpen. IT kan op dat vlak veel betekenen. Technologie zorgt dat mensen hun werk beter kunnen doen. Deze inzichten hebben me de juiste munitie gegeven voor mijn huidige functie bij Abird.” Die vacature kwam op zijn pad omdat Hogervorst op de longlist van kandidaten stond. “In eerste instantie reageerde ik niet op de contactverzoeken van Gertjan van de Groep van Van de Groep & Olsthoorn, die door investeringsmaatschappij NPM Capital was ingeschakeld. Ik had voor mijn gevoel nog voldoende perspectief. Toen ik hem eenmaal persoonlijk sprak groeide mijn interesse. Gertjan schetste me niet alleen een reëel beeld van de functie, maar beschreef ook de context. Hij liet overduidelijk merken dat hij de activiteiten en omstandigheden bij zijn klant goed kent.”
Michel_Hogervorst_Abird__04

Service centraal

Abird is gespecialiseerd in de verhuur, verkoop en het onderhoud van industrieel gereedschap, lasapparatuur, hef- en hijsmiddelen en lucht-, licht- en stroomvoorzieningen. Het is een familiebedrijf waarin ook NPM Capital investeert. “Ik heb wat navraag gedaan en daaruit bleek dat Abird heel positief bekend staat in de markt. Ze hebben goede mensen en leveren hoogwaardige service. Voor dat laatste ben ik persoonlijk erg gevoelig, in mijn werk en privéleven. Als ik bijvoorbeeld naar een restaurant ga, is de service voor mij bepalend voor een succesvolle avond.”

Houvast bieden

De combinatie van de sector, ervaring in de verhuurmarkt en de zelfstandigheid die de functie biedt trok Hogervorst over de streep. “Het idee om de organisatie als eindverantwoordelijke zelf in te richten en aan te sturen, was zeer aantrekkelijk. In nauw overleg met de Raad van Commissarissen en de investeringsmaatschappij natuurlijk. Het is een mooie kans om op relatief jonge leeftijd autonoom te kunnen werken. Ook bij deze extra stap was de begeleiding van Van de Groep & Olsthoorn soepel en professioneel. Niets wordt aan het toeval overgelaten. Voor een gesprek geeft Gertjan van de Groep een goede briefing en naderhand een adequate terugkoppeling. Dit was een belangrijk houvast in een spannend proces.”

Operationeel moet alles kloppen

Uiteindelijk ging hij het avontuur aan. “Het is prettig dat de verhuurmarkt bekend terrein is. De knoppen waar ik bij Abird aan kan draaien om succesvol te zijn, zijn op vele vlakken hetzelfde als bij mijn vorige werkgever, en dat geldt overigens ook voor de valkuilen. Daarom heb ik mijn ogen direct goed de kost gegeven. Ik zag meteen wel een aantal aandachtspunten. Verhuur is een kortetermijnmarkt waar klanten specifieke apparatuur vaak per direct nodig hebben. Goed inzicht in de voorraad van gekeurde apparatuur is dan cruciaal. Enerzijds om adequaat te reageren op klantvragen, anderzijds geeft dit rust in de organisatie. Bovendien zijn de marges heel klein, waardoor we vraag en aanbod continu moeten afstemmen. Commercieel en Operationeel moet alles dan 100 procent kloppen.”

Cultuur veranderen

Het eerste half jaar als Algemeen Directeur besteedde Hogervorst aan het opstellen van een goed strijdplan. “Het is noodzakelijk om de mensen en processen goed te leren kennen. Tegelijkertijd moet ik ook laten zien wie ik ben en dat ik de markt ken. Ik ben relatief jong en bij sommige mensen sta je dan snel 1-0 achter. Het is aan mij om het tegendeel te bewijzen. Daarom ben ik met iedereen in gesprek gegaan. Meer rendement behalen we namelijk alleen maar door samen te werken. Ik wil dan ook dat iedereen meedenkt.”

“Ik ben relatief jong en bij sommige mensen sta je dan snel 1-0 achter. Het is aan mij om het tegendeel te bewijzen. Daarom ben ik met iedereen in gesprek gegaan”

Lean

Hogervorst merkte dat service echt heel hoog in het vaandel staat bij Abird. “Daarin schuilt echter ook een gevaar, want je geeft het initiatief uit handen. De klant bepaalt en wij reageren. Om de kracht van de organisatie optimaal te benutten, moeten we zelf initiatief durven nemen. En wat dat betreft zijn er genoeg goede ideeën binnen de organisatie. Die moeten we samen handen en voeten geven. De Lean-methode biedt daarvoor een praktisch handvat. We stellen een tastbaar doel, bijvoorbeeld: hoe gaan we zorgen dat klanten eerder betalen? Vervolgens kijken we samen naar het huidige proces, bepalen verbeteringen en voeren ze door. Tot slot meten we de resultaten. Transparanter kan niet. Iedereen weet zo wat hij kan en moet doen.”

Slimme technologie

Ook technische innovatie is een speerpunt. “Sinds de crisis ligt in onze markt de focus vooral op prijs. Ik vind het veel belangrijker om ons te onderscheiden op wat we van nature goed doen: hoogwaardige service verlenen. Door de inzet van slimme technologie kunnen klanten onze apparatuur efficiënter gebruiken. Bijvoorbeeld door te monitoren of apparatuur wel gebruikt wordt. Wanneer een apparaat stil staat, kan het weer terug. GPS en sensoren helpen daarbij. Dit kan op verschillende vlakken. Een veelvoorkomende storing is bijvoorbeeld dat de diesel op is. Als we dat voor onze klanten monitoren, kunnen we het dieselniveau op afstand volgen en actie ondernemen. Zo helpen we klanten kosten besparen en leveren we proactieve service.” Een ander voorbeeld betreft de keuringscertificaten voor de apparatuur.  Eerder zorgde de overhandiging bij verhuur nog voor een berg papierwerk. “We bieden klanten online toegang tot een portal met de actuele certificaten. Ze kunnen deze documenten gewoon downloaden als het nodig is. Dat scheelt tijd, geld en gedoe.”
Hogervorst is er van overtuigd dat Abird met goede service klanten veel meer besparingen kan bieden. “Als we ze dat laten zien, hoeven we niet steeds een discussie over een lagere huurprijs te voeren. We hebben alle kennis, ervaring en oplossingen in huis en zijn slagvaardig genoeg als relatief kleine organisatie. Het doel is om belangrijker in de keten te worden en zo onze business uit te breiden. Daar ligt mijn uitdaging. En met dit team heb ik er alle vertrouwen in!”


Over Van de Groep & Olsthoorn

Van de Groep & Olsthoorn zoekt én vindt al sinds 1979 de juiste directeuren, managers en C-level-kandidaten voor posities in de sectoren techniek, industrie en logistiek. Zowel voor vaste als interim aanstellingen, nationaal en internationaal. Wij vinden de beste kandidaten uit de markt. Bent u op zoek naar een doorgewinterde directeur? Heeft u een propositie in uw managementteam, directie of raad van bestuur? Of bent u als professional juist zelf toe aan een nieuwe werkomgeving op executive-niveau? Dan bent u bij Van de Groep & Olsthoorn aan het juiste adres.

Dit bericht delen:

 

Laatste

Inzichten